Lancia Delta S4 1/24
Lancia Delta S4 - samochód rajdowy startujący w Grupie B Rajdowych Mistrzostw Świata w sezonach 1985 i 1986. Zastąpił on model 037 Monte Carlo. W samochodzie zastosowano napęd AWD i centralnie umieszczony silnik. Jednostka R4 o pojemności 1759 cm³ wyposażona została zarówna w doładowanie mechaniczne jak i turbodoładowanie.
Pod względem konstrukcyjnym Delta S4 miała niewiele wspólnego ze zwykłą Deltą, do drogowego modelu nawiązywała jedynie stylistyka nadwozia. W celu uzyskania homologacji Lancia wyprodukowała 200 drogowych S4 Stradale. Podobnie jak w przypadku wersji rajdowej, użyto do napędu silnika R4 1.8 zamontowanego centralnie, w tej specyfikacji generował on moc maksymalną 250 KM.
Samochód zadebiutował pod koniec sezonu 1985, startowali nim Markku Alen i Henri Toivonen. Toivonen zadebiutował Deltą S4 w Rajdzie Wielkiej Brytanii zajmując 1. miejsce, w następnym sezonie zwyciężył Rajd Monte Carlo. Tovinen zginął kierując S4 podczas Rajdu Korsyki 1986. Ten i wcześniejsze incydenty przesądziły o wydaniu przez FISA zakazu startów Grupy B.
Dane Techniczne (S4 Stradale):
Silnik
- R4 1,8 l (1759 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
- Montowany centralnie
- Doładowanie mechaniczne (sprężarka Abarth), turbosprężarka KKK K26, intercooler
- Układ zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa
- Średnica cylindra × skok tłoka: 88,5 × 71,5 mm
- Stopień sprężania: 7,6:1
- Moc maksymalna: 250 KM (184,2 kW) przy 6750 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy: 291,5 N•m przy 4500 obr/min
Osiągi
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s
- Czas przejazdu pierwszego kilometra: 21,9 s
- Prędkość maksymalna: 225 km/h
Dane Techniczne (S4 Grupa B 1985r) :Silnik
- R4 1,8 l (1759 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
- Montowany centralnie
- Doładowanie mechaniczne (sprężarka Volumex), turbosprężarka KKK
- Układ zasilania: Elektroniczny wtrysk paliwa I.A.W./Weber/Marelli
- Średnica cylindra × skok tłoka: 88,5 × 71,5 mm
- Stopień sprężania: 7,0:1
- Moc maksymalna: 558 KM (410 kW) przy 8000 obr/min - wersja z MŚ 1986r.
- Maksymalny moment obrotowy: ok. 500 N•m przy 4500 obr/min
Osiągi
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,3 s
Nadwozie
- Rama: chromowo-molibdenowa, rurowa, spawana
- Nadwozie: włókno szklane, kevlar, 5-częściowe
Napęd
- 4WD
- Sprzęgło wiskotyczne
- Dyferencjał centralny, na każdej osi samoblokujące się mechaniczne dyferencjały firmy ZF
- Skrzynia biegów: Manualna, 5-st.
Zawieszenie
Niesymetryczne wahacze z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi- przód: kolumny MacPhersona
- tył: 2 amortyzatory oraz pojedyncza sprężyna pomiędzy nimi
Hamulce
- firma Brembo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz