19 października 2015

Lancia Delta S4



Lancia Delta S4 1/24



Lancia Delta S4 - samochód rajdowy startujący w Grupie B Rajdowych Mistrzostw Świata w sezonach 1985 i 1986. Zastąpił on model 037 Monte Carlo. W samochodzie zastosowano napęd AWD i centralnie umieszczony silnik. Jednostka R4 o pojemności 1759 cm³ wyposażona została zarówna w doładowanie mechaniczne jak i turbodoładowanie.

Pod względem konstrukcyjnym Delta S4 miała niewiele wspólnego ze zwykłą Deltą, do drogowego modelu nawiązywała jedynie stylistyka nadwozia. W celu uzyskania homologacji Lancia wyprodukowała 200 drogowych S4 Stradale. Podobnie jak w przypadku wersji rajdowej, użyto do napędu silnika R4 1.8 zamontowanego centralnie, w tej specyfikacji generował on moc maksymalną 250 KM.


Samochód zadebiutował pod koniec sezonu 1985, startowali nim Markku Alen i Henri Toivonen. Toivonen zadebiutował Deltą S4 w Rajdzie Wielkiej Brytanii zajmując 1. miejsce, w następnym sezonie zwyciężył Rajd Monte Carlo. Tovinen zginął kierując S4 podczas Rajdu Korsyki 1986. Ten i wcześniejsze incydenty przesądziły o wydaniu przez FISA zakazu startów Grupy B.

Dane Techniczne (S4 Stradale):

Silnik

  • R4 1,8 l (1759 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
  • Montowany centralnie
  • Doładowanie mechaniczne (sprężarka Abarth), turbosprężarka KKK K26, intercooler
  • Układ zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 88,5 × 71,5 mm
  • Stopień sprężania: 7,6:1
  • Moc maksymalna: 250 KM (184,2 kW) przy 6750 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 291,5 N•m przy 4500 obr/min

Osiągi

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s
  • Czas przejazdu pierwszego kilometra: 21,9 s
  • Prędkość maksymalna: 225 km/h

    Dane Techniczne (S4
    Grupa B 1985r) :

    Silnik

    • R4 1,8 l (1759 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
    • Montowany centralnie
    • Doładowanie mechaniczne (sprężarka Volumex), turbosprężarka KKK
    • Układ zasilania: Elektroniczny wtrysk paliwa I.A.W./Weber/Marelli
    • Średnica cylindra × skok tłoka: 88,5 × 71,5 mm
    • Stopień sprężania: 7,0:1
    • Moc maksymalna: 558 KM (410 kW) przy 8000 obr/min - wersja z MŚ 1986r.
    • Maksymalny moment obrotowy: ok. 500 N•m przy 4500 obr/min

    Osiągi

    • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,3 s

    Nadwozie

    • Rama: chromowo-molibdenowa, rurowa, spawana
    • Nadwozie: włókno szklane, kevlar, 5-częściowe

    Napęd

    • 4WD
    • Sprzęgło wiskotyczne
    • Dyferencjał centralny, na każdej osi samoblokujące się mechaniczne dyferencjały firmy ZF
    • Skrzynia biegów: Manualna, 5-st.

    Zawieszenie

    Niesymetryczne wahacze z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi
    • przód: kolumny MacPhersona
    • tył: 2 amortyzatory oraz pojedyncza sprężyna pomiędzy nimi

    Hamulce

    • firma Brembo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz